Idag tar Power över första butiken från Mediamarkt

Permalänk

Hade varit intressant att få inblick i projektet. Har varit med i sådana som borde varit dylika. 50 affärer, online, även b2b, systerbolag i andra länder, internordrar mot systerbolag osv.
Byte av pos, erp, separat wms med migrering av i princip all data, eller all data som fås med gdpr, plocka in ny landsfunktionalitet med parametersättningar. (Ni som inte är insatta, parametersättningar av ekonomiska flöden kan ta tid, men med erfarna konsulter kan det löpa på hyfsat)
Ändå inte så avvikande mot andra systembyten. Så undrar vad som skiljer mot liknande standard-operationer. Knepig projektledning? Externa leverantörer av system som inte förstår varandra? Projekt som dessa görs ju hela tiden, även om loggan ibland behålls...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Aldrig riktig imponerad över Mediamarkt, inte för att heller Elgiganten eller nOn är på nåt sätt bättre. Så på nåt sätt känns det som ett Meeh, spelar det någon roll? över det hela. Så ser jag på det i alla fall, lite grand samma som när Expert försvann,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag var och kikade i butiken under dagen, inget vidare drag där på första dagen.
Det hade visserligen inte annonserats något om att det skulle vara några premiärjippon men något skoj hade jag väl väntat mig ändå.
Det är förmodligen en pågående process men det var fortfarande en hel del MediaMarkt kvar i skyltväg osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Handlar enbart från NetOnNet när jag köper grejer i fysisk butik. Fantastisk skönt att slippa alla påträngande och korkade säljare.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aldrig riktig imponerad över Mediamarkt, inte för att heller Elgiganten eller nOn är på nåt sätt bättre. Så på nåt sätt känns det som ett Meeh, spelar det någon roll? över det hela. Så ser jag på det i alla fall, lite grand samma som när Expert försvann,

NetOnNet är ju gudasänt jämfört med de andra tack vare att man slipper påträngande och svinjobbiga säljare.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

NetOnNet är ju gudasänt jämfört med de andra tack vare att man slipper påträngande och svinjobbiga säljare.

Har du en poäng i.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Handlar enbart från NetOnNet när jag köper grejer i fysisk butik. Fantastisk skönt att slippa alla påträngande och korkade säljare.

Har inte varit någon påträngande säljare när jag varit i MM eller Elgiganten på många, många år nu. Bara frågat om jag behöver hjälp och om jag sagt nej så har det inte varit mer än så

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fast det är ju fortfarande inte enligt dina ljusförhållanden. Mediamarkt har historiskt erbjudit hembesök (mot högre kostnad såklart), så att du får just din apparat kalibrerad efter dina ljusförhållanden. Har för mig att @laxpudding varit med och utbildat Mediamarkts personal.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Elgigenten t.o.m varit så fula att de inte kalibrerat apparat för apparat, utan att de "Calman-kalibrerat" en apparat per modell, och sedan applicerat dessa inställningar på de apparater som de säljer som dyrare "kalibrerade" modeller.

Elgiganten hade tidigare bildoptimering då fungerade så som du säger. Idag har dem Calman, där varje apparat kund köper är kalibrerad med instrument av utbildad personal dvs riktig kalibrering.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris64:

Elgiganten hade tidigare bildoptimering då fungerade så som du säger. Idag har dem Calman, där varje apparat kund köper är kalibrerad med instrument av utbildad personal dvs riktig kalibrering.

Som jag förklarat ovan kör El-G med Calman Autocal. Personalen trycker på en knapp och skriver ut en rapport med snygga grafer. Det är en väldigt skillnad på att använda traditionell Calman manuellt med kunskap och erfarenhet jämfört med Calman Autocal som säljs in av Portrait Displays som "Vi tillhandahåller utrustning – personalen trycker på en startknapp – ni betalar oss per utförd kalibrering"

Affärsidén – för det är i första hand business – Calibration as a service, är beskriven här: https://www.portrait.com/caas/

Jämfört då med att bekosta egen utrustning och betala för programlicenser och framför allt: bekostad utbildning och förvalta den kunskapen inom företaget. Där ligger Calmans framgång, i självs affärsidén. Inte alltid i slutresultatet för kunden som betalar för tjänsten.

Sedan kan ju resultatet blir lika bra eller identiskt med en manuell kalibrering utför av någon med kunskap. Men det kan också blir något annat och något sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som jag förklarat ovan kör El-G med Calman Autocal. Personalen trycker på en knapp och skriver ut en rapport med snygga grafer. Det är en väldigt skillnad på att använda traditionell Calman manuellt med kunskap och erfarenhet jämfört med Calman Autocal som säljs in av Portrait Displays som "Vi tillhandahåller utrustning – personalen trycker på en startknapp – ni betalar oss per utförd kalibrering"

Affärsidén – för det är i första hand business – Calibration as a service, är beskriven här: https://www.portrait.com/caas/

Jämfört då med att bekosta egen utrustning och betala för programlicenser och framför allt: bekostad utbildning och förvalta den kunskapen inom företaget. Där ligger Calmans framgång, i självs affärsidén. Inte alltid i slutresultatet för kunden som betalar för tjänsten.

Sedan kan ju resultatet blir lika bra eller identiskt med en manuell kalibrering utför av någon med kunskap. Men det kan också blir något annat och något sämre.

Nej det är inte bara autocal som körs, autocal kan enbart köras på apparater som stödjer det vilket långt ifrån alla gör. Butikerna får bekosta program licens och utrustning själva och utbildning sker tillsammans med calman. //Tro mig ja vet ;).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris64:

Nej det är inte bara autocal som körs, autocal kan enbart köras på apparater som stödjer det vilket långt ifrån alla gör. Butikerna får bekosta program licens och utrustning själva och utbildning sker tillsammans med calman. //Tro mig ja vet ;).

Ah, positivt om det börjar göras på riktigt – av många orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, positivt om det börjar göras på riktigt – av många orsaker.

Yes det görs på riktigt, har gått Calman utbildningen, jag själv gör inte kalibreringarna då jag säljer apparaterna på golvet. Sen ska man veta att alla kunder inte gillar kalibrerade apparater, en del vill ha starka färger osv och då är ju inte tjänsten för dem. Dem flesta är vana vid mycket färg och framförallt väldigt blåtonade färger. Brukar dema lite olika scener så kunden får avgöra själv. Snö är något som ser extremt mycket bättre ut kalibrerat , sen är det ju beroende på tv också hur stor skillnaden blir.